vrijdag 25 november 2011

Sherlock Schopman speurt

"What's in a name? That which we call a rose
By any other name would smell as sweet."

Natuurlijk had Shakespeare gelijk. Al geef je een roos een andere naam, zij geurt nog steeds even zoet. Zo zijn al mijn aandeelhouders mij even lief, ook al verstoppen sommigen zich kunstig achter ondoorgrondelijke aliassen. Met een flinke dosis inlevingsvermogen en een knap staaltje herleiding, kan ik de meeste gebruikers wel ontmaskeren, maar een enkeling glipt tussen de mazen door. Omdat ik het liefst iedereen een persoonlijk bedankje wil sturen roep ik de hulp in van een superheld op wie ik in tijden van nood kan rekenen: Sherlock Schopman!
Met de kraag van mijn regenjas omhoog, mijn hoed speels tot over de ogen getrokken, poets ik mijn vergrootglas kraakhelder. Ik sluip het huis uit en zing: ‘Wie ben jij? Wie, wie, wie, wie…’

Schopman speurt
Het duurt niet lang of mijn sporenonderzoek werpt zijn vruchten af. In een studeerkamer niet ver van hier is het toetsenbord nog warm en er hangt een zweem van gebruikte TAN-codes in de lucht. En net als ik de muis naar ‘gegevens niet zichtbaar op site’ beweeg om de naam te onthullen, hoor ik een deur dicht slaan en naderende voetstappen. Ik schiet bij gebrek aan een betere schuilplaats achter het gordijn. Ze zijn met z’n drieën. Ik ken ze heel goed. Bijna vier jaar wonen ze in mijn gedachten, beheersen ze mijn leven. Hun namen zijn niet zomaar gekozen, hun namen zijn een voorteken.
Odile neemt plaats in de bureaustoel en Jigme staat achter haar met zijn hand op haar schouder. Alea zit op het bureau en haar bungelende benen tikken zachtjes tegen de lades aan. Dan draaien ze zich gelijktijdig om en trekt Jigme het gordijn weg. ‘Hallo schrijver! Zou je niet eens aan het werk gaan?’ klinkt het uit een mond.

In twee weken tijd hebben 63 aandeelhouders 652 aandelen gekocht. Wie zijn jullie? Who are you?




Roger, marzz, Bolder, Agathe, schoterbos, Günter Vos, Romeo, Moneymaker, kiksgreggel, Blossom, Michael Reefs, peppercoco, Jack Molenaar, SylviaBeugelsdijk, Ria Schopman, Rick Gouw, 444, Idefix, Flintlock,Paula ter Metz, WonderWitch, Kandalf, Nigel, Mady Schopman, Chloe Rice, Betteke, jowelt, Gonneke, Spoo, PeeCee Opleidingen, Isabeau, Almea, Appel, alie, Elena, irisschut, Schalkie50, ronnick, Waves, Ernest, Rick Schut, Aafke Schut, MesditaSeji, nicette, narrigvanverplichtingalsdit, Sterrenburg, Yorick, beeke, Pessoa, leest, JoseP, CarineVos,Marnix Schut, lana, benopdam, hslee, Sonja255, margrietrowsell, arvanm, Arianh, Karlijn de Niet, AlterEgo, SoniaV

Bedankt! Ik ben trots en ontroerd dat zoveel mensen mijn geloof en vertrouwen in Alea delen.

Bekijk hier de boektrailer op YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=rDWnMxasN2c

Ria Schopman is Growing A Book called Alea

1 opmerking: