zaterdag 24 maart 2012

Vriendschap en andere Boekenweek ongemakken

Het thema voor de Boekenweek is dit jaar ‘Vriendschap en andere ongemakken’. Maar wat is een vriend? Sinds de intrede van de social media is het woord helaas nogal gedevalueerd. Moest je vroeger eerst jarenlang krediet opbouwen door klaar te staan in noodgevallen en liep je menig kletsnatte uithuilschouder op van gedeeld liefdesverdriet, hoef je nu alleen maar te klikken op ‘volgen’ of ‘vriendschapsverzoek bevestigen’. Et voilà! Je hebt er een vriend bij.

Maar niet te vroeg gejuicht, want in vrienden heb je zeker gradaties. Zo zijn er de kennissen, schoolvrienden, goede buurvrienden, penvrienden, rasvrienden, beste vrienden en hartsvrienden. En dan heb je nog de Vrienden van Amstel live. Biervrienden in levende lijve dus.




Helaas zijn er ook verkeerde vrienden. Wie herinnert zich niet de laatste woorden van Julius Cesar voordat hij in de senaat vermoord werd: Et tu, Brute? (Zelfs jij Brutus?) Ja, met vrienden zoals Brutus heb je geen vijanden nodig. En wat dacht u van Judas? Vrienden die je verraden met een kus? Vriendelijk bedankt.

En nu vraagt Nico Dijkshoorn mij in het kader van het thema van de Boekenweek een vriendschapstest te maken. Of ik eerlijk wil antwoorden en niet wil zeuren als de uitslag heel erg tegenvalt (‘Kijk wie het zegt.’).

Dapper als ik ben multiple choice ik mij door vragen als ‘Je treft je beste vriend(in) in bed met je partner’ en ‘Je krijgt van je beste vriend(in) een lot uit de loterij en er valt 250 duizend euro op, wat doe je dan?'
Tja, wat doe je dan? Als dezelfde vriend die met mijn partner tussen de klamme lappen lag, mij als goedmakertje dat lot heeft gegeven, zou ik denken: ‘Goh, had ik mijn partner maar eerder uitgeleend!’

Wil jij de test ook maken? Moet je wel eerst even vrienden worden van de Boekenweek op Facebook. Kijk zo doe je dat.

Vriendschap is liefde op het eerste woord.
- Harry Mulish


Ria Schopman is Growing A Book called Alea!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten