vrijdag 28 september 2012

Hoekse Schrijvers in de Dop

Toen ik door de Stichting Hoeks Doen werd gevraagd een workshop te geven op drie basisscholen om kinderen enthousiast te maken over schrijven, heb ik geen moment getwijfeld. Wat een eer! Ik heb zelf zo veel plezier in het schrijven dat ik het jammer vind dat ik er niet veel eerder aan begonnen ben. Deze kans om de "Young Ones" te inspireren heb ik daarom ook met beide handen aangegrepen.

Op maandag 17 september was het zo ver. De Driemaster was als eerste aan de beurt. Gewapend met een USB-stick met Powerpoint presentatie, het originele manuscript en de pop-up boeken die ik voor mijn boektrailer heb gebruikt, begon ik mijn praatje. Al gauw werd duidelijk dat er een hoop talent rondloopt in Hoek van Holland en dat het de kinderen niet aan ideeën voor spannende verhalen ontbreekt. De tweede groep op de Driemaster schoof met rode wangen en nahijgend van de gymles aan. Door de leuke gesprekken ging de tijd zo snel dat we er niet eens aan toegekomen zijn het speciaal meegebrachte Boekenbalspelletje te spelen.


Op de Van Rijckevorsel school deelden de groepen 7 en 8 niet alleen een klaslokaal maar ook hun enthousiasme. Ik legde uit hoe een boek tot stand komt en hoe ik het voor elkaar heb gekregen dat mijn boek straks in de boekhandel ligt. Daarna vertelde ik waar het boek over gaat. Sommige kinderen vonden het zo jammer dat Alea een boek voor volwassenen is, dat ze me vroegen of ik niet een kinderboek kan schrijven.
‘En waar moet dat boek dan over gaan?’ vroeg ik de kinderen.
‘Over precies hetzelfde, maar dan met makkelijke woorden en dan noemt u het gewoon Kleine Alea of Aleaatje.’
Bij het afscheid krijg ik twee prachtige boekjes mee, met tekeningen en verhalen die speciaal geschreven zijn om mij te bedanken. Een mooiere cadeau kan je een schrijver natuurlijk niet geven.

De laatste school was de Jozefschool. Ze mochten raden hoeveel woorden er in een boek gaan, beantwoordden feilloos alle vragen over fictie en non-fictie en wisten echt alles over Anne Frank. Natuurlijk kregen ze van mij schrijftips die kunnen helpen om hun verhaal nog beter te maken en nog meer plezier in het schrijven te krijgen. Na het bekijken van de boektrailer op YouTube onthulde ik het geheim van mijn pop-up boeken en vertelde ik ze hoe ze er heel makkelijk zelf eentje kunnen maken.

Al met al een heerlijke ervaring die bedoeld was om de kinderen van deze basisscholen enthousiast te maken voor het schrijven maar die zeker net zo inspirerend was voor mij als schrijver.
Op weg naar huis las ik in de bus alvast wat verhalen uit de boekjes die ik heb gekregen en geloof me, van sommige van deze kinderen gaan we zeker nog horen! Deze Hoekse talenten presenteren binnenkort vast hun eigen boek en wie staat er dan vooraan bij de signeersessie om een handtekening te vragen? Ik natuurlijk!


We are the young ones, we don't decide
The future's endless, so is tonight
Di-rect



Stichting Hoeks Doen op Facebook: https://www.facebook.com/hoeksdoen



Ria Schopman is Growing A Book called Alea

2 opmerkingen:

  1. Natasja Knipscheer28 september 2012 om 23:22

    In totaal heeft het schrijfgragehandjes project 106 verhalen opgeleverd. Varierend van groep 3 tm groep 8 en van 1 blz tm wel 10 blz. We zien elkaar dinsdag en dan gaan we met veel plezier weer lezen. Nogmaals bedankt voor je inzet Ria! Heel veel liefs Natasja/ Hoeks Doen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een geweldige respons op de schrijfwedstrijd! Ik heb er erg veel zin in om de verhalen te komen lezen en te jureren. Schrijfgrage groeten van Ria :)

      Verwijderen