maandag 24 november 2014

Schrijf van me lijf!

Gelukzoekers opgelet: gooi je Staatsloten weg en stuur je goeroe terug naar de ashram waar hij vandaan kwam! Er is een betere remedie tegen misère: schrijven.

Gedachten ordenen en ervaringen verwerken door ze neer te pennen heeft een heilzame werking op de getergde geest. Amerikaans onderzoek toonde aan dat het hersengebied dat actief is bij het optekenen van gevoelens, hetzelfde is als waar de emotionele controle huist. Terwijl we onze negatieve emoties temperen, krijgen we tegelijkertijd het idee dat we grip hebben op de situatie. En wie wil dat nou niet? Behalve de farmaceutische industrie die de verschuiving van Prozac naar Proza uiteraard met lede ogen aanschouwt.

Als je ook nog met de hand schrijft, ben je helemaal goed bezig. Neuropsycholoog Margriet Sitskoorn is een voorstander van de ouderwetse aanpak. Als je de pen af en toe schalks tussen de lippen klemt, zegt ze, gebruik je dezelfde mondspieren als bij het lachen en dat stuurt een gelukssignaal naar de hersenen. Hoelang is het geleden dat u iemand blij zag worden nadat zij een laptop overdwars in haar waffel had gestopt?
Schrijven dus, en wel met de hand. Pythagoras zei het al: Woorden zijn de adem van de ziel. Dus blaas, wasem, puf, hijg, snuif, steun en zucht je gevoelens het papier op. En val af.

Wat?

Jawel, wetenschappers publiceerden een artikel over twee groepen vrouwen met overgewicht die een 15 minuten durende schrijfoefening deden. De dames van de ene groep waren een maand later gemiddeld anderhalve kilo lichter, de andere groep was gemiddeld ruim een kilo aangekomen. De afvallers gaven hun zelfvertrouwen een oppepper door te schrijven over de belangrijkste waarde in hun leven, de aankomers schreven over een waarde die onderaan hun lijstje bungelde.

Anderhalve kilo afvallen met 15 minuten schrijven! Dan ben ik alleen door deze column al drie kilo kwijt en zou het schrijven van een boek me zeker drie kledingmaten minder moeten opleveren.

En ineens weet je het: Ik vraag of ik de 75.000 artikelen in hun encyclopedie mag herschrijven. Alle 26 delen. Met de hand. En na mijn opzienbarende metamorfose schrijf ik daar dan weer een bestseller over: Schrijf van me lijf! of Hoe de Winkler Prins-methode van mij een gelukkig gratenpakhuis maakte. Het omslagontwerp is al klaar.



Ria Schopman is Growing A Book
Alea is nu verkrijgbaar in de boekhandel of online http://www.bol.com/nl/p/alea/9200000021556977/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten