zondag 18 december 2011

Groeien, snoeien, bloeien

Winter ’61. Een onbewolkte ijsdag. Het is vijf graden onder nul. Maandag 18 december. De krant kopt met de gewelddadige inval van India in de Portugese enclaves Goa, Daman en Dioe. Het onder Gandi verdiende vreedzame imago is in een keer te niet gedaan. Het is rond achten.

In een kliniek in de Marconistraat in Den Haag kies ik haar. Zij zal mij koesteren, me toezingen, me troosten. Zij zal me vangen als ik val. In een andere kliniek waar zijn galblaas net is verwijderd, kies ik hem. Hij zal me leren fietsen, me leiden, me aanmoedigen. Hij zal me raad geven als ik twijfel.

Ik huil en vul mijn longen voor de allereerste keer. Mijn moeder lacht, want ze herkent deze begroeting. Ik ben het tweede meisje, met een mooi rond koppie vol zwart haar. ‘Wat een mooie baby,’ zegt de zuster en mijn moeder glimt. Ik krijg de namen van mijn beide oma’s: Maria Janna, roepnaam Ria. Vandaag precies 50 jaar geleden werd ik geboren.

Mamma en ik, Joke, Ton en pappa

Zomer ’11. Het water komt met bakken uit de hemel. Het is dertien graden. Zaterdag 16 juli. De Griekse schuldencrisis domineert de voorpagina en mediamagnaat Rupert Murdoch heeft spijt van de afluisterpraktijken van zijn schandaalkrant. Het is rond twaalven.
Achter een computer ergens in Den Haag kies ik de knop ‘bericht publiceren’. Mijn blog zal me faciliteren, zal me promoten, zal me vooruithelpen. Mijn blog zal mij een podium geven, om mijn schrijftalent te etaleren.

Winter ’11. Buiten huilt de wind om het huis. Het is vijf graden boven nul. Zondag 18 december. De laatste Amerikaanse militairen verlaten Irak en het dodental bij noodweer op de Filippijnen is opgelopen tot 500. Het is rond enen.
Op een internetsite voor debuterende schrijvers, kiest een groot aantal aandeelhouders voor het manuscript Alea. Zij zullen haar volgen, haar steunen, haar toejuichen. Zij zullen haar de boekwinkel in helpen, als zij haar verhaal wil vertellen.

Vijf maanden na de start van mijn blog dat inmiddels 5000 keer bekeken is, heb ik 1000 aandelen in Alea verkocht. Dat is 50% en zo worden Alea en ik vandaag beide 50! Ik had me geen beter cadeau kunnen wensen. Mijn dank is groot.



Help Alea de boekwinkel in en koop een aandeel: http://www.tenpages.com/manuscript/alea
Bekijk hier de boektrailer: http://www.youtube.com/watch?v=rDWnMxasN2c

Ria Schopman is Growing A Book called Alea

Geen opmerkingen:

Een reactie posten