zondag 21 augustus 2011

Om over naar huis te schrijven

Talent, inspiratie, motivatie en gelegenheid zouden toch voldoende moeten zijn, maar nee: Schrijven moet je leren. Welkom in Schrijversland. Zet uw helm op tegen workshopbombardementen, hoed u voor bermseminars en laagovervliegende cursussen. Maar laat u vooral niet lokken in de schrijfboekenval!
Iedere zichzelf respecterende schrijver heeft wel een boek geschreven over het geheim van zijn of haar succes. Maar als ik de stapel van 35 boeken die op mijn nachtkastje ligt allemaal moet lezen, komt mijn boek de eerstkomende vijf jaar niet af. Gelukkig onthult het geheim zich vanzelf: Met schrijven is geen droog brood te verdienen, behalve dan met het schrijven van boeken over hoe je moet schrijven.

Toch zijn sommige tips best bruikbaar en dus bestijg ik de wankele huishoudtrap.
‘Pas je op? Wat doe je in vredesnaam daarboven?’ vraagt de echtgenoot bezorgd.
‘Ik zoek mijn pukkel.’
‘Je wat?’
‘Mijn legerpukkel, ik ga terug naar de schoolbanken.’
‘Jij liever dan ik,’ zegt de echtgenoot hoofdschuddend en loopt weg.
De geur van petuli en zijn groene canvas hengsel verraden zijn locatie. Vastberaden trek ik mijn oude schooltas tussen de stapel jeugdsentiment uit. De viltstifttekst is enigszins vaag maar nog steeds leesbaar:


We don't need no education
We don’t need no thought control
No dark sarcasm in the classroom
Teachers leave them kids alone
Hey! Teacher! Leave them kids alone!







Zelfs al hield je van hun muziek, je piekerde er niet over je pukkel te bezoedelen met namen als Abba en de Dolly Dots. De pukkel was het domein van het Ban-de-Bom teken, kreten als Make Love not War en legendes als Jimi Hendrix.
‘Krijg nou wat, mijn Ryam agenda!’ Omkleed met posters en plaatjes van mijn jeugdidolen, met chirurgische precisie onttrokken aan minstens vijf exemplaren van de Popfoto en de Muziek Express. Ik blaas het stof van mijn etui en slijp mijn potloden tot angstaanjagende grafietsperen. De IB-groep is mijn eerste doelwit. Als ik dan toch moet studeren, wil ik wel een vette studiefinanciering. O ja, en een studenten OV-jaarkaart en gauw een beetje!
Ik ga namelijk op 24 september leren ‘Debuteren als schrijver’. U bent gewaarschuwd.

'Of iemand kan leren schrijven? Ik geloof het niet. En wie het in zich heeft hoeft het niet te leren.'
- Willem Elsschot



Ria Schopman is Growing A Book called Alea

Geen opmerkingen:

Een reactie posten