zondag 28 augustus 2011

De Zeeuwse Babbelaar

Roald Dahl schreef in zijn tuinhuisje, Stephen King doet het in de kelder en Heleen van Royen heeft, naast haar Portugese landgoed, zelfs nog een schrijvers-
appartement. Ik heb geen van drieën dus ga ik, om de alledaagse beslommeringen te ontvluchten, in retraite. Alle rust om aan mijn boek te kunnen werken.

Tja, daar zit ik dan in mijn tipi in Nijverdal, mijn Mongoolse yurt op Texel of toch stiekem, vooruitlopend op de bestsellerstatus van mijn boek, in een 4-sterrenhotel in Zeeland. Nee, niet Nieuw Zeeland, ik ben J.K. Rowling niet.
Ik probeer Chronos, de kloktijd, van me af te schudden. Mijn telefoon staat uit, mijn horloge ligt op het nachtkastje. Mijn maag mag eten als hij honger heeft en hoeft niet te luisteren naar wat de wijzers van de klok dicteren. Mijn ogen mogen dicht als Morpheus roept, om pas weer open te gaan als mijn muze me wakker fluistert. Hier aan de kust, de Zeeuwse kust. Het land van Bløf, mosselen en de Zeeuwse babbelaar.
Ik babbel ook heel wat weg. De eerste dagen van mijn retraite voornamelijk in mijzelf. Af en toe voegt zich een personage uit mijn boek bij me. Ontspannen leunend tegen de deurpost, slaat de vrouw mij gade. Ze schetst mijn portret en als ze bij mijn gefronste voorhoofd is aangekomen, schenkt ze me een bemoedigende glimlach. Het meisje zit op de rand van het bad en schept met haar handen het badschuim op. Schaterlachend blaast ze het sop in mijn gezicht. Maar als ik de laptop dichtklap en de TV wil aanzetten, tikt hij me op de vingers. Hij duldt geen tegenspraak en spreekt mij verontwaardigd toe: ‘Aan het werk! Schrijf ons de eeuwigheid in, maak ons onsterfelijk.’

Aan het eind van de avond verschijnen ze alle drie in vol ornaat ten tonele. Als acteurs op een filmset, die wachten tot het rode lampje van de camera gaat branden. Startklaar om op mijn teken hun personages tot leven te wekken. Vragend kijken ze me aan. 'Waar is mijn tekst?'

Dus ik lees, voeg toe, streep door, vul aan, verwijder, verander of berust. Want soms is het al goed. Niets meer aan doen.

'Take the time to make some sense of what you want to say
And cast your words away upon the waves'
- Noel Gallagher


Ria Schopman is Growing A Book called Alea


PS Foto van de Zeeuwse Schopman door Chloé Rice voor Ricedesign.nl
Bewerking door Ria Schopman dankzij basiscursus Photoshop Elements bij PeeCee opleidingen de Ooievaar.

PSS Binnenkort: De duimengalerij!
Zie ook :  http://growingabook.blogspot.com/2011/07/duim-voor-mij.html
Je kan nog insturen dus pak je camera of telefoon en stuur een foto van je duim naar growingabook@gmail.com !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten